English

 

10 důvodů proč používat CANTAR – X

1. Vyšší rozlišení než u nejrozšířenějšího digitálního záznamu R-DAT – standardně 48 kHz / 24 bitů (možnost zvýšit až na 96 kHz).


2. Osm stop záznamu oproti standardním dvěma. To umožní nahrávat jednotlivé mikrofony a mikroporty do různých stop bez vzájemného ovlivnění (fázová interference, zničení záznamu všech mikroportů jedním špatným signálem etc.) Zároveň CANTAR standardně pracuje v režimu 6+2, tzn. do šesti stop provádí diskrétní záznam z jednotlivých vstupů, který se zároveň v reálném čase míchá do dvou posledních stop. Do postprodukce (denní práce, střižna) odchází dvoukanálový mix, tak jak bylo zvykem u stereofonní Nagry, či DATky. Zvuková postprodukce má ale k dispozici i výchozí vícekanálový záznam.
3. Nelineární záznam zamezuje možnosti smazání dříve nahraného materiálu. Nemůže se tedy stát to, co si jistě každý zvukař zažil, že byl ve chvíli kdy kontroloval předchozí záběry vyrušen slovy “rozjedeme zvuk” a on pak musel nechat štáb čekat, než se mu pásek přetočí na konec (v lepším případě), nebo si kus předchozího záznamu umazal (v případě horším). CANTAR umožňuje poslouchat nahrávku dva dny starou a během jedné sekundy pokračovat v novém záznamu.


4. Až pětatřicetisekundový instantní buffer umožňuje zaznamenat i to, co již bylo řečeno. Cantar totiž v pohotovostním režimu neustále “načítá” příchozí zvuk, aniž by ho ukládal na harddisk. Ve chvíli spuštění záznamu pak uloží i zvuk (v délce zvolené časové konstanty), který spuštění záznamu předcházel. Opět odpadají minuty materiálu vyplýtvaného čekáním na skutečné rozjetí záznamu, či chybějící začátky dialogů. A především půlhodinové předjezdy při nahrávání samotných zvuků či atmosfér. S CANTAREM stačí počkat, až zvuk zazní a pak teprve spustit záznam. Šetří se materiálem a žádný unikátní zvuk neuteče.

5. Ušetříte čas (peníze) na přepisech. Zatímco zvuk z páskových médií se do AVIDu či teleciny nahrávají v reálném čase, zvuk z CANTARu se nahrává jako datové soubory, tedy mnohonásobně rychleji. Hodinový záznam se načte zhruba za jednu až dvě minuty.

6. Zvukové soubory ve formátu BWF si uchovávají informaci o time codu a v metadatech i informace o dni a čase záznamu, ale především o číslech záběrů. V AVIDu i na telecině (InDaw) se pak soubory rovnou zobrazí pod těmito čísly záběrů. To samozřejmě opět značně zjednodušuje a urychluje práci s materiálem v postprodukci, nehledě na to, že se tak snáze udrží ve zvukovém materiálu pořádek.

7. S harddiskovým záznamem se šetří materiál. Pásková média jsou drahá a použití harddisku vás nestojí nic. Výsledný záznam si pak můžete odnést buď na vlastním harddisku, nebo vypálený na nosičích CD-R či DVD, jejichž cena je několikanásobně nižší, než pásková média. DVD vypalovačka je přitom standardní součástí příslušenství CANTARu.

8. Na přepisech se již nemanipuluje s jediným, originálním exemplářem záznamu. Vždy se jedná o plnohodnotnou kopii, takže odpadá riziko ztráty, přetržení pásku, smazání atd.

9. Sofistikovaná poslechová matice ovládá 3 rozdílné analogové výstupy (sluchátka, linkový výstup, fold back). Tak je možné posílat do videa i do odposlechu (fold back) jiný zvuk, než poslouchá zvukař. To například umožňuje zvukaři poslouchat záznam z hlavního mikrofonu, zatímco režisér má ve fold backu pouze diskrétní dialog z mikroportů a do videa se posílá výsledný mix.
 

10. CANTAR má enormně nízkou spotřebu elektrické energie. Na jeden set svých dvou akumulátorů je schopen pracovat 10 – 15 hodin (!) na jedno nabití. Zároveň může pracovat jen na jeden akumulátor, zatímco druhý se dobíjí v zázemí, což umožní pracovat teoreticky nekonečně dlouho a to bez přerušení záznamu. Už nikdy neuslyšíte – “stop, zvuk mění baterky”.
 

Verze tohoto příspěvku ve formátu pdf

 

Další podrobností o recorderu CANTAR-X najdete na http://www.aaton.com/products/sound/cantar/

O nás Novinky Technika Proč Cantar ? Reference Knihovna Linky Kontakt